Friday, January 18, 2008

ESOK 10 MUHARRAM

>>> Granny, junkopile, pezul, zana... NAT TERHAMAT BZ HARI NI LOR...
tapi jangan risaunat akan tetap update blog.. kalu tak ade la pakcik ganu tu bising... ekekek!
Semalam Sham sakit gigi. Cian dia pipi kanan dia bengkak dibuatnya. Kalu time sihat dia duk ngutuk orang yg makan bubur nasi.. semalam dia sampai tahap terpaksa makan bubur nasi.. (tu maknanya sakit tahap gaban lah tu..kan) Haruslah gi jumpa doktor gigi. Tapi Sham taknak gi pon. DEGIL.. aku tak tahu nak wat camne dah..

Ha! esok 10 Muharam...ini dpt dr inbox aku... mari kita cuba buat apa yg mampu...


14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
(10 Muharram 1429, bersamaan Sabtu, 19 Januari 2008)

1. Melapangkan masa / belanja anak isteri..(Blanje kengkwn pon ok...)
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah...(Jgn mrh2..buat keje dgn ikhlas..)
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut
yg di sapunya.

6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak
terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti
bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu

lafaz niat : "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala"

9. Bercelak..(jgn tebal sgt kang mcm momok lak..)
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10.Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11.Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun
melakukannya.

lafaz niat : "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah
taala"

Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12.Membaca

"hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru"
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13.Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14.Puasa
Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala"
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali
syahid dan diharamkannya daripada neraka.


Semoga Bermanfaat kepada semua.. ok... nat nak siap gi kelas nih...bye..

5 comments:

50fifty's said...

semoga dengan kedatangan hari asyura yang mulia ini.. selangor akan menang besar dgn Brunei DPMM...:) Amiiin.

p/s Nat ada wat bubur x.. mntk sket..

Abang Long said...

lakukan dengan ikhlas, baru terasa puas ...

zura lias said...

erk...sakit gigi mmg atr sakit yg palin sakit...iskkk..takuttnye..:D

Jie said...

1. Melapangkan masa / belanja anak isteri..(Blanje kengkwn pon ok...)

nat..pagi sabtu tu time abg nk g keje, kakjie pesan..awk blk awal tau..sunat bawa isteri g soping moping..ha ha ha

mlm tu kakjie dpt p soping..p makan2.....kalaulah hari2 mcm ari asyura....kurus laki kakjie :p

arsaili said...

semoga hidup kita dimuliakan